Oświetlenie sceny wizualizacji podstawy

a5-01

W zależności od tego co czy chcemy zwizualizować wnętrze pomieszczenia, czy też pokazać cały budynek, to oświetlenie będzie różne. Plener, czyli budynek wraz z otoczeniem, pokazujemy zazwyczaj w oświetleniu dziennym, a w zasadzie chodzi tu o światło otaczające.

a5-01

a5-02

Jeśli chodzi o ustawienia światła otaczającego to są one dostępne w oknie renderingu.

a5-03

Ustawienia światła znajdują się w części Oświetlenie. Jeśli nie zależy nam na faktycznym nasłonecznieni w danym dniu i godzinie, to na widnokręgu możemy ustawić położenie słońca. Przesuwamy je klikając w miejsce gdzie ma ono się pokazać, oczywiście im bliżej środka okręgu tym słońce jest wyżej, a cień krótszy, im bliżej krawędzi tym dłuższy cień. Kolor i ewentualne natężenie światła można zmienić po wciśnięciu przycisku Zaawansowane.

a5-04

Po zmianie domyślnych parametrów można je zapisać i używać przy kolejnych projektach.

Jeśli rendering ma być pokazany w konkretnym dniu i o zadanej godzinie, to musi być wprowadzona róża wiatrów i zaznaczona opcja Automatyczna pozycja Słońca.

Przy renderingach wnętrz i pokazanych ujęć nocnych powinniśmy się już pokusić o wstawienie do sceny oświetlenia. Możemy to zrobić dwojako, albo wybierzemy lamę dostępną w programie, albo wprowadzimy źródło światła. Wiem, że ktoś może tu powiedzieć, że może jako plik 3DS ściągną sobie dowolną lampę z internetu. I miałby poczęci rację. Ale tylko częściowo, ponieważ nie zdarzyło mi się niestety ściągnąć obiekt lampy ze wstawionym źródłem światła. Lampy owszem maja najróżniejsze kształty, ale rzadko mają w sobie światła. Można oczywiście wstawić taką lampę do sceny, ale źródło światła musimy tej lampie dostawić.

Najważniejszą rzeczą przy definiowaniu sceny do renderingu jest sprawdzanie co jakiś czas czy nasze poczynania wyglądają dobrze właśnie po puszczeniu renderingu. I tu jest istotne, żebyśmy sprawdzali scenę na tej samej jakości renderingu, na której będziemy na koniec zapisywać. Scenę sprawdzamy na mniejszym formacje, ale na wyjściowych ustawieniach. Inaczej może się zdążyć sytuacja, że wszystko ładnie jest dostosowane w mniejszej jakości. Przed wyjściem z pracy puszczamy wizualizacje w dużej rozdzielczości i w najwyższej jakości, po czym na następny dzień mamy śnieżyce na wizualizacji. W każdej jakości inaczej zachowuje się światło i w tej najwyższej jest go potrzebne najmniej.

a5-05

Niska jakość.

a5-06

Normalna jakość

a5-07

Wysoka dla wnętrz