Oświetlenie sceny wizualizacji II

W przypadku tworzenia wizualizacji wnętrza nie musimy koniecznie wstawiać oświetlenia sztucznego, znaczy źródeł światła. Choć bez wątpienia może być tak, że bez nich będzie w pomieszczeniu za ciemno.

a2-00

Na renderingu powyżej jest wyłączone wszelkie oświetlenie wewnątrz pomieszczenia. Jest ustawione światło dzienne, tak aby jego promienie wpadały jak najdalej do pomieszczania. Lampy i dodatkowe źródła światła mają powyłączane żarówki.

a2-01

Można by nie zakładać stropu, oświetlenie wpadnie od góry, bez konieczności wprowadzania dodatkowego światła. Ale czy to wyglądało dobrze?

a2-02

a2-03

Moim zdanie, lepiej wprowadzić źródła światła lub włączyć lampy. Zaczniemy od tych drugich. W scenie mamy w sumie 7 lamp, podzielonych na 2 grupy. Grupę do obiektu można przypisać w oknie właściwości obiektu. A po co? Rzadko się zdarza, że wprowadzimy lampę puścimy rendering i nie będziemy już zmieniać wartości oświetlenie. Zaraz się okaże, że jest za jasna lub za ciemno i trzeba będzie wchodzić i zmieniać parametry. Jeśli wstawimy np. 4 lampy do jednej grupy, to później nie klikamy na każdą lampę oddzielnie, żeby jej zmienić np. intensywność światła. Zaznaczamy nazwę grupy w Menadżerze projektu i kliknąwszy prawym klawiszem, z listy wybieramy Zaznacz elementy. Zaznaczają się wszystkie cztery lamy i po wejściu we właściwości modyfikujemy im wszystkim jednocześnie parametry. Oczywiście nadal klikając dwukrotnie na jednym elemencie możemy we właściwościach zmodyfikować tylko daną lampę.

a2-04

Pamiętajmy, że próbny rendering powinien być zrobiony na tej samej jakości co wynikowy. Może być mniejszy i nie musi mieć wszystkich przejść, wystarczy jedno, ale tylko to nam da pewność, że ostateczny wynik nas nie zaskoczy. W powyższym przypadku zostały włączone 4 lampy wiszące z domyślnym kolorem i natężeniem światła. Rendering został ustawiony na jakość Normalną i zaznaczoną opcja Cieniowanie światłem rozproszonym. A poniżej scena z dokładnie tymi samymi parametrami oświetlenia, ale w jakości Wysokiej dla wnętrz.

a2-05

Jeśli w renderingu pojawiają się białe kropki na wizualizacji, to oznacza, że mamy w niej za dużo światła. Trzeba je zredukować.

Wybrane lampy nie mają przezroczystych abażurów, więc na ścianach wystąpił dość ciemny pas, który trzeba by jakoś rozjaśnić. Szczególnie, że mamy tu nad telewizorem półkę z jakimiś elementami dekoracyjnymi i kilkoma reflektorkami na nie skierowanymi. Włączamy je z domyślnymi ustawieniami.

a2-06

Jakość Normalna z zaznaczoną opcja Cieniowanie światłem rozproszonym.

a5-07

Jakość Wysokiej dla wnętrz

Poprzednio tylko na wyższej jakości było widać zbyt dużą ilość światła. Teraz widać to też na jakości normalnej. Trzeba zmienić natężenie, ale recepty nie ma. Trzeba zmienić wartość, sprawdzić, jak będzie dobrze, to ok, ale prawdopodobnie znów trzeba będzie zmielić i sprawdzić czy będzie ok. Ale ze względu na cień na ścianie, który zawsze będzie pokazany, od tych wiszący lamp, to można tu pokusić się o to, żeby wiszące lampy były wyłączone, a do sceny wprowadzić źródło światła, niezależne od jakiegokolwiek innego obiektu.

a2-08

Tak wygląda rzut tego pomieszczenia. Granatowe i różowe są lampy wraz z wbudowanymi nimi źródłami światła. Jasnym niebieskim kolorem są oznaczone dodatkowo wprowadzone źródła światła.

a2-07

Jakość Normalna z zaznaczoną opcja Cieniowanie światłem rozproszonym.

a5-07

Jakość Wysokiej dla wnętrz

Dla jakości Normalnej te ustawienia oświetlenia by wystarczyły i można byłoby już zapisać rendering w dużym formacie. Ale dla jakości Wysokiej dla wnętrz, trzeba albo zmniejszyć intensywność wszystkich źródeł światła, albo zostawić np. tylko jedno. To też będzie kwestia próby.

W powyższej scenie lampy wiszące miały ustawione 5% natężenia, tak aby wyglądały na włączone, ale żeby nie dały ciemnych cieni na ścianach. Reflektorki mają po 20% natężenia i może można by jeszcze je zmniejszyć. A trzy źródła światła mają ustawienia domyślne, czyli po 50% natężenia.

a5-10

Jakość Wysokiej dla wnętrz

W powyższej scenie lampy wiszące miały ustawione 1% natężenia, reflektorki są wyłączone, dwa źródła światła także, pozostało tylko to, na prawo od sofy, z natężeniem 30%.

Na zakończenie pamiętajmy zapisać wyrenderowaną scenę, ponieważ okno ArCADia-ART. Wyłącznie oblicza rendering, a zapis zostawia nam.