Rozszerzanie biblioteki obiektów 3D

Biblioteka obiektów 3D w programie nie jest duża. Mamy tu do dyspozycji tylko podstawowe elementy, ale możemy bibliotekę powiększać na różne sposoby. Oczywiście możemy kupić bibliotekę zdefiniowaną do programu ArCADia.

Dla przykładu biblioteka ArCADia-OGRÓD

ogrodu1

ogrodu2

Możemy też ściągnąć obiekty z Internetu. Jest dużo stron z darmowymi obiektami 3DS, którymi możemy urozmaicić nasze wizualizacje.

Poniżej Kilka przykładowych wizualizacji, których zostały oparte na obiektach ściągniętych z Internetu.

arcadia_01 arcadia_02 salon samochodowy

Nie będę opisywać jak szukać obiektu, bo chyba każdy sobie z tym poradzi. Ważne jest rozszerzenie elementu, który do ArCADii można wprowadzić: 3ds, aco i o2c. Dwa ostatnie to formaty obiektów z programu ArCon, oczywiście dostępne na stronach szczególnie producentów mebli. Ale import tych formatów opiszę później.

Zaczniemy od plików 3ds, które po ściągnięciu (i zazwyczaj rozpakowaniu) możemy zaimportować do programu. Jeśli w ściągniętej paczce były tekstury umieśćmy je w tym samym katalogu co obiekt. Import obiektów wywołujemy z okna Eksplorator obiektów, z zakładki Obiekty 3D.

4_im-01

Jeśli klikniemy ikonę ico_3D Importuj obiekt 3D, to element zostanie zapisany w domyślnym katalogu Biblioteka użytkownika. Jeśli chcemy wprowadzić jeden, czy dwa obiekty, to możemy skorzystać z tego katalogu. Jeśli natomiast będziemy mieć więcej obiektów, to przed importem stwórzmy odpowiedni katalog i tak zaimportujmy obiekt. Można oczywiście po imporcie obiekt przenieść do innego katalogu, ale jeśli użyliśmy o w projekcie, to niestety już go nie przeniesiemy, bo projekt go zgubi (w projekcie zapisuje się ścieżka do obiektu, nie obiekt.

Nowy katalog tworzymy opcją ico_fold Dodaj folder. Podajemy nazwę, zaznaczamy i klikamy ikonę ico_3D Importuj obiekt 3D. Teraz możemy dodać ściągnięty wcześniej obiekt.

4_im-02

Na początek sprawdźmy, czy rozmiar elementu się zgadza. Możemy zmienić jednostki lub wielkość (większość elementów ma dziwny format, więc trzeba to zawsze dostosować). W tym przypadku 180 cm w osi Z wystarczy. Jeśli zmienimy tą wartość pozostałe zostaną zmienione automatycznie. Drugim krokiem będzie zdefiniowanie położenia, czyli jak obiekt zachowa się przy wprowadzaniu do programu, czy upadnie na podłogę, czy poleci do sufitu.

Oczywiście możemy zdefiniować nazwę i to co najważniejsze Symbol obiektu. Proponuje tworzyć go na końcu, ponieważ przy bardziej skomplikowanych obiektach może to potrwać. Symbol nie musi być utworzony, lecz jeśli na rzucie będziemy mieli same przekreślone prostokąty, to nie bardzo będziemy wiedzieć co jest co. Ikona obiekty, czyli podgląd 3D tworzy się zawsze, jednak możemy go modyfikować przed kliknięciem przycisku Utwórz>> obracając obiekt w podglądzie. Po zmianie wszystkich potrzebnych parametrów zatwierdzamy import poprzez OK.

Jeśli chodzi o import obiektów aco i o2c jest analogiczny do powyżej opisanego. Jeśli jednak mamy zainstalowany program ArCon w dowolnej wersji to możemy przenieść całą jego bibliotekę do ArCADii. Niestety katalog po katalogu, ale powiększymy tym bibliotekę. Najpierw jednak w opcjach programu musimy podać ścieżkę tekstur z programu ArCon.

4_im-03

Wybieramy Folder tekstur i pokazujemy ścieżkę do katalogu

4_im-04

Po zdefiniowaniu tekstur możemy wrócić do okna Eksploratora obiektów i w odpowiednim katalogu klikamy na Importuj obiekt 3D. odnajdujemy katalog i zaznaczamy wszystkie interesujące nas obiekty.

4_im-05

Dalej zaznaczając każdy obiekt postępujemy analogicznie do importu pojedynczego obiektu 3ds.